Publikujesz jako gość.
Jeśli masz konto, Zaloguj się teraz, aby publikować na swoim koncie.
Uwaga: Twój wpis będzie wymagał zatwierdzenia moderatora, zanim będzie widoczny.
Na stadionie Legii Warszawa doszło do wydarzenia, które wywołało szerokie poruszenie w mediach i w społeczeństwie. W sektorze rodzinnym, gdzie bawiły się dzieci, zasiadł Janusz Waluś – człowiek skazany za zabójstwo w RPA – razem z prawicowym politykiem Grzegorzem Braunem. Wiele osób fotografowało się z nimi, co spotkało się z krytyką i oburzeniem. Wydarzenie to pokazuje, jak łatwo kontrowersyjne postaci mogą wejść do przestrzeni publicznej, oraz rodzi pytania o odpowiedzialność polityków, bezpieczeństwo dzieci i moralne granice obecności osób skazanych za poważne przestępstwa w miejscach publicznych.
Co o tym sądzicie? Czy według Was zachowanie tych osób było dopuszczalne, czy może wzbudza zastrzeżenia? Ciekawi mnie, jak Wy na to patrzycie.
Dom dobry (2025) Wojciecha Smarzowskiego
Film pokazuje historię młodej kobiety, Gośki (granej przez Agata Turkot), która poznaje przez internet mężczyznę — Grześka (Tomasz Schuchardt). Na początku relacja wygląda jak spełnienie marzeń: romantyczne gesty, obietnice, plany wspólnej przyszłości. Jednak szybko perfekcyjny obraz się rysuje — ich wspólny dom zmienia się w przestrzeń zagrożenia, a relacja staje się brutalna i pełna przemocy.
Przerwana lekcja muzyki (Girl, Interrupted, 1999)
Przerwana lekcja muzyki to poruszający dramat oparty na autobiograficznej książce Susanny Kaysen. Film opowiada historię młodej kobiety, Susanny (Winona Ryder), która po próbie samobójczej trafia do szpitala psychiatrycznego. Tam spotyka różnorodne pacjentki, z których każda zmaga się z własnymi problemami psychicznymi. Najbardziej zapada w pamięć postać Angeliny Jolie jako charyzmatycznej i nieprzewidywalnej Lisy, która pokazuje bohaterce, czym naprawdę jest wolność, a czym ograniczenia społeczne.
Film wyróżnia się mocnymi kreacjami aktorskimi — Jolie zdobyła Oscara za rolę drugoplanową, a Ryder znakomicie oddaje wewnętrzne rozterki Susanny. Reżyser James Mangold buduje atmosferę zamkniętego świata szpitala, pokazując zarówno jego surowość, jak i dziwaczną codzienność pacjentek.
Narracja filmu łączy intymne spojrzenie na psychikę młodej kobiety z krytycznym spojrzeniem na społeczne normy i medykalizację zachowań odbiegających od „normalności”. Obraz porusza trudne tematy: depresję, choroby psychiczne, przemoc, alienację i poszukiwanie własnej tożsamości.
Dziś wpadam z kawałkiem klasycznej polskiej karpatki — lekkiej i tak domowej, że aż pachnie dzieciństwem. Częstujcie się! W końcu tradycja tego tematu zobowiązuje, by coś upiec i przynieść domownikom.