Skocz do zawartości

hogan

Hubble obserwuje ponowne powstawanie atmosfery

Polecane posty

Napisano (edytowany)

Piękny widok!

Hubble obserwuje ponowne powstawanie atmosfery na skalistej egzoplanecie.

Teraz jednak astronomowie po raz pierwszy w historii dostrzegli planetę, na której atmosfera się aktywnie odradza.

GJ 1132 b to planeta bardzo podobna do Ziemi.

Planeta przypomina Ziemię zarówno gęstością, rozmiarami, jak i wiekiem. Wstępne informacje wskazują, że początkowo planeta charakteryzowała się rozległą otoczką gazową, przez co była nawet kilkukrotnie większa od Ziemi. Gdybyśmy ją wtedy obserwowali, zostałaby zaklasyfikowana jako podneptun. Planeta jednak stosunkowo szybko straciła swoją otoczkę wodorowo-helową, która została po prostu wywiana przez intensywne promieniowanie młodej gwiazdy macierzystej. W efekcie, po wielkiej planecie pozostało jedynie skaliste jądro.

Taka planeta nie wyróżniałaby się niczym szczególnym, gdyby nie fakt, że astronomowie odkryli właśnie za pomocą kosmicznego teleskopu Hubble’a, że na planecie stopniowo odradza się atmosfera. Nowa atmosfera jednak składa się z wodoru, cyjanowodoru, metanu i amoniaku. Skąd się bierze taka otoczka gazowa? Nie wiadomo, ale astronomowie podejrzewają, że przynajmniej część wodoru z pierwszej atmosfery została związana przez stopioną magmę, a teraz jest stopniowo uwalniana w procesach wulkanicznych. Gwiazda macierzysta planety jednak za bardzo się jeszcze nie zmieniła, przez co nowa atmosfera także jest wywiewana w przestrzeń kosmiczną z jednej strony, produkowana w procesach wulkanicznych z drugiej.

Astronomowie zastanawiają się, ile z odkrytych planet skalistych zaczynało swoje życie jako planety gazowe, z których w ciągu pierwszych 100 milionów lat całkowicie wywiewana jest atmosfera. Jeżeli jednak procesy zachodzące na powierzchni i we wnętrzu planety pozwalają odtworzyć nową atmosferę, to z czasem, gdy gwiazda macierzysta się trochę “uspokoi”, a jej temperatura spadnie, planeta może stworzyć i utrzymać nową atmosferę.

Astronomowie przypuszczają, że rodząca się atmosfera na planecie jest bardzo rzadka i cienka, przez co można przez nią zajrzeć bezpośrednio na powierzchnię planety – chociażby w zakresie podczerwonym. Jeżeli tak faktycznie jest, Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba będzie w stanie przyjrzeć się nie atmosferze, ale bezpośredniej powierzchni planety. Jeżeli faktycznie są tam uskoki zaglądające do głębokiego wnętrza, te miejsca na powierzchni powinny być widoczne jako gorętsze. Być może zatem wkrótce będzie to pierwsza planeta pozasłoneczna, na której uda się dostrzec procesy geologiczne.

Źródło: https://www.pulskosmosu.pl/2021/03/11/hubble-gj-1132-b/?fbclid=IwAR2BYbnt5X4fEyn9p9dw5bePOH0oahSv3rrNy0I-kggKj9KMb_ro2gidK34

Edytowano przez hogan
  • Super 1

Wyczerpany
Maybe

O kosmosie choć wydaje się, że już tyle wiemy, to tak naprawdę nie wiemy prawie nic.

Żeby uświadomić stan ludzkiej niewiedzy, wystarczy zobaczyć rozmiar tego wszystkiego. I jak śmieszni jesteśmy, gdy z pewnością twierdzimy, że jesteśmy jedyni w kosmosie. Albo że początkiem wszystkiego musi być bóg. Zobaczenie rozmiaru - uczy pokory. Pokory wobec naszej niewiedzy o naturze, zjawiskach, procesach itpitd.

• Lubię to! 2

Neptun
Dnia 14.03.2021 o 17:16, hogan napisał:

????

Jest na to jakieś źródło?. Gazowe mają skaliste jądro, ale pierwsze słyszę, żeby gazowa stawała się skalistą?!?!?!?;?

Polecam fantastyczny, wspaniały, fascynujący, zapierający dech w piersiach serial dokumentalny ,,Kosmos. (A spacetime oddysey)" z prowadzącym deGrasse'm.

syn fubu

Ja należę do tej nielicznej grupki osób która uważa że całe niebo widoczne tu z ziemi to zwykła makieta.

Te zjawiska są sztuczne i dzieją się w stanie obecnym, a nie przeszłym.

Uważam że kosmos jest skończony i jednostka odpowiednio rozwinięta metafizycznie jest w stanie przez niego przebrnąć.

Poza tym nie wierzę w obcą cywilizację. Ogólnie to chore trochę jakby się patrzeć na pojmowanie.

Śmieję się z was
2 godziny temu, syn fubu napisał:

Na całe szczęście - nielicznej. Plaska ziemia, zieeeeew, jakie to denne. Nawet niczego nie możecie udowodnić. Mało tego, nawet były przypadki akcydentalnej śmierci przy próbach dowiedzenia płaskości. Hmmm, selekcja naturalna. Oczywiście nikomu nie udało się dostarczyć do tej pory ani jednego dowodu.

hogan

Neptun, uważasz że skaliste nie mogą stać się gazowe? Źródło materiału jest w moim poście i to ich zapytaj.

Ale z tego co mi jest wiadome, gazowe Planety mają skaliste jądra. I prawdopodobnie to autor miał na myśli.

Swego czasu strona wp opublikowała artykuł, że Chińczycy zamierzają lądować na Jowiszu i tu nie trzeba

wysokiego IQ aby domyśleć się, że ów artykuł to totalna bzdura. Jowisz, jak wiemy, głównie składa się z

helu i wodoru a jedynie przepuszczenia dopuszczają taka koncepcję, że ma względem swej wielkości, małe

skaliste jądro ale to domniemania a więc nie realne do wykonania.

Tak można wyobrazić sobie Jowisza względem Ziemi:

DV7p0FQ.jpg

Syn Fubu, też rozważałam taką teorię ale wykluczyłam z kilku powodów. A właściwie z jednego w którym w połowie

masz rację. Niebo, to akurat jedna ze sfer w Kosmosie, coś co widzimy gołym okiem a w to najłatwiej jest uwierzyć

tym, co są na Ziemi. Kosmos natomiast, jest czymś co jest poza niebem. Jak ktoś spojrzy na to z perspektywy

wiary, wtedy jak osoba wierząca wyjaśni "niebo" poza niebem widocznym z Ziemi? Wracając do meritum, uważam, że

niebo jakie widzimy, jest skończone i ma granice ale Kosmos, nie ma granic ale jest skończony. Co oczywiście jest

tylko założeniem, bo jak na razie, nie ma takiej możliwości aby móc zbadać granicy a nawet tą "skończoność".

Neptun
8 godzin temu, hogan napisał:

to ich zapytaj

Pytam Ciebie, bo Ty tę rewelację zaserwowałaś. Błędna zresztą.

hogan

Co mogłam, odpowiedziałam. Nie jestem alfą i omegą.

KapitanJackSparrow
Napisano (edytowany)

Mam dla was złą wiadomość byliście cały czas oszukiwani Nie ma żadnego Marsa a te kropki na niebie to hologram. 😁

Edytowano przez KapitanJackSparrow
  • Ha Ha 2

gugu77
Dnia 14.03.2021 o 18:16, hogan napisał:

Piękny widok!

Hubble obserwuje ponowne powstawanie atmosfery na skalistej egzoplanecie.

GJ 1132 b to planeta bardzo podobna do Ziemi.

Hubble działa w trybie awaryjnym aktualnie.

hogan

Już nieraz był uruchamiany tryb awaryjny a ten obecny, nadal sprawnie działa. NASA przekonuje, że kosmiczny teleskop jest bezpieczny i już niedługo wróci do normalnego funkcjonowania.

Dołącz do rozmowy

Publikujesz jako gość. Jeśli masz konto, Zaloguj się teraz, aby publikować na swoim koncie.
Uwaga: Twój wpis będzie wymagał zatwierdzenia moderatora, zanim będzie widoczny.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

Chat Nastroik