Skocz do zawartości
  • Niebo
  • Borówka
  • Szary
  • Porzeczka
  • Arbuz
  • Truskawka
  • Pomarańcz
  • Banan
  • Jabłko
  • Szmaragd
  • Czekolada
  • Węgiel
Jacekz

Dwudziestolecie międzywojenne

Rekomendowane odpowiedzi

Jacekz

-Wstawiam do Hobby bo nigdzie tak do końca nie pasuje..;-)

Okres dwudziestolecia międzywojennego jest bardzo interesujący."Dwudziestolecie międzywojenne – okres w historii Europy, obejmujący dwadzieścia jeden lat pomiędzy zakończeniem I wojny a wybuchem II wojny światowej."
Sztuka  od malarstwa..nawet po filmy fabularne<- oglądając je można wyłuskać ciekawe elementy wnętrz,ubrania,architekturę ..a nawet rozkoszować się wyglądem ówczesnych karoserii samochodowych z ich niepowtarzalnym kształtem.Ciekawe były gazety codzienne..nawet śmieszne z dzisiejszego punktu widzenia<-sporo dziwnych reklam..może gdzieś się je znajdzie w sieci...zobaczymy.
Wcześniej ważnym okresem była Młoda Polska-obfitująca  w sztukę wielkiego formatu lecz "międzywojnie"ma swój niepowtarzalny klimat..
Temat pewnie zaraz padnie-ale to nic.Będę wstawiał różne różniste zdjęcia znalezione w internecie z  b.krótkim komentarzem..i może ktoś także dołączy..?

67adaadf-9aa3-459c-b2ec-3c5d0121808f.jpg Ciekawa moda plażowa.

Mjk3OTcxYgsKUTlnTANvHkkJbT0KWmFIHhF1dkw3 Fiat produkowany u nas od podstaw(nie montowany z zagranicznych części)..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach


Layne

Broniewski

"A kiedy będę umierał"

 

A kie­dy będę umie­rać, 
sko­ro umie­rać mam, 
ty nie bądź przy tym i nie radź: 
już ja po­tra­fię sam. 

Ja chcę mieć oczy otwar­te 
i pod­nie­sio­ną skroń, 
chcę umrzeć ot tak - na wpół żar­tem, 
a w ręku niech bę­dzie broń. 

Niech mi przy­wie­ją wia­try 
brzę­cze­nie da­le­kich psz­czół, 
niech Wi­słę zo­ba­czę i Ta­try, 
wszyst­ko, com ko­chał i czuł. 

Wy­star­czy, żeby mnie uczcić, 
czyjś krót­ki, ser­decz­ny płacz. 
Przy­ja­cie­le niech przyj­dą na­rzu­cić 
na tru­pa żoł­nier­ski płaszcz, 

nie­chaj zło­żą mnie w zie­mię czer­stwą, 
tam gdzie pad­nę - na świe­cie gdzieś, 
nie­chaj wspo­mną moje żoł­nier­stwo 
i nie­pod­le­głą pieśń, 

a po­tem niech idą w pola 
oj­czy­ste krew prze­lać z żył. 
Taka jest moja wola. 
Po tom śpie­wał i żył. 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacekz

1929

Tamara Łempicka-najbardziej znany jej obraz..

obraz-TamaradeLempickaAutoportretwzielon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
la primavera
W dniu 10.03.2019 o 20:40, Jacekz napisał:

rozkoszować się wyglądem ówczesnych karoserii samochodowych z ich niepowtarzalnym

Ale już jeździć nimi to nie bardzo było gdzie. Drogi w Polsce międzywojennej to był obraz nędzy i rozpaczy. Gdzieś czytałam, że - już nie pamiętam co to za książka była- w braku dróg upatrywano osłonę przez ewentualnymi niemieckimi czołgami, które miałyby ugrzęznąć w błocie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacekz
Napisano (edytowane)

Na początku zaraz po odzyskaniu niepodległości drogi były w fatalnym stanie..

"Opracowany w 1923 r. 20-letni plan rozbudowy dróg  zakładał m.in. wybudowanie 60 tys. km dróg bitych i brukowanych, przebudowę mostów drewnianych na mosty stałe oraz powiększenie gęstości dróg z początkowych 11,2 km/100 km. Ze względu na niedostateczne finansowanie trudno go było jednak zrealizować. W pierwszym okresie po odzyskaniu niepodległości najważniejsza była odbudowa sieci drogowej. Za produkcję materiałów do konstrukcji nawierzchni odpowiadało Ministerstwo Robót Publicznych, które rozbudowało kamieniołomy i wytwórnie klinkieru . W 20-leciu międzywojennym państwowe zakłady wyprodukowały ponad cztery miliony ton kamienia i sto milionów sztuk klinkieru. Na pierwszym planie były remonty i utrzymanie tras, państwowe inwestycje w nowe drogi rozkręcały się bardzo powoli. Dużą aktywnością wykazywały się za to samorządy, które ruszyły z budowami lokalnych tras. Do 1928 roku państwo wybudowało około 300 km dróg, to samorządy (głównie powiaty) - ponad 2800 km. Tylko w roku 1928 w budowie było 180 km dróg państwowych i aż 900 km finansowanych przez samorządy. Według danych statystycznych pod koniec 1933 r. polska sieć drogowa liczyła blisko 70 tys. kilometrów dróg, z czego 46, 8 tys. km mogło być zaliczone do kategorii dróg bitych.
Pod koniec dwudziestolecia międzywojennego w kierowanym przez inż. Stefana Siłę- Nowickiego Departamencie Dróg grono znakomitych specjalistów w dziedzinie drogownictwa, takich jak między innymi wspominanego już Aleksandra Nestorowicza, Jerzego Budzyńskiego, Aleksandra Gajkowicza, Eugeniusza Hildebrandta, Mikołaja Żyburtowicza, Stefana Bryły (specjalista budowy mostów, którego dziełem jest m.in. pierwszy na świecie spawany most drogowy na rzece Słudwi w okolicach Łowicza z roku 1929) opracowało również szeroko zakrojone pod względem potrzeb kraju plany dróg "do szybkiego ruchu samochodowego na dalsze odległości tzw. "autostrady". Rozpoczęcie prac związanych z ich budową zaplanowano na rok 1939, a długofalowe projekty miały być zrealizowane do roku 1969."

 

 

0004XG78B_qwqpprw.jpg

Edytowane przez Jacekz (wyświetl historię edycji)
  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
słoneczna

W latach 30 dwudziestego wieku, wprowadzono kino dźwiękowe. Pierwszym takim filmem była 

"Moralność Pani Dulskiej" (1930) Bolesława Newolina.

A u schyłku dwudziestolecia międzywojennego pojawiły się też pierwsze filmy zrealizowane w kolorze. Takie jak: Piękna Księstwa Łowickiego (1937) i Wesela księżackiego w Złakowie Borowym (1938) (obydwa oświatowe) Tadeusza Jankowskiego.

 

 

  • Lubię to 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacekz
Napisano (edytowane)

 "Motocykle Sokół 1000 i 600 były najbardziej znanymi polskimi motocyklami przed wojną, stanowiły etatowe wyposażenie wojska"

Sokół 1000(piękny on):

Sok%C3%B3%C5%821000.jpg

Edytowane przez Jacekz (wyświetl historię edycji)
  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
la primavera

Po tylu latach zaborów i  po  I wojnie trudno byłoby się spodziewać, że Polska  będzie krajem gdzie panuje szczęście i dobrobyt. Głód, analfabetyzm, brak możliwości zarobku nie prowadzi do sukcesu. To  był bardzo trudny czas dla ówczesnych prostych ludzi. Wyższe sfery zawsze sobie poradzą a prości ludzie zawsze mają pod górkę. 

Mimo tego jakoś się udawało dźwigać ten nasz kraj w dość dobrym tempie, czasem nawet zadziwiająco dobrym.

 

To tak na marginesie,bo w tym temacie  o ile dobrze zrozumiałam, chodzi chyba bardziej o to, czym mogliśmy się wtedy pochwalić. 

 

Skoro więc były samochody, motory to można teraz zadrzeć głowę do góry, gdzie na niebnych błękitach szalał   ,,łoś" -nasz, powstały w Mielcu bombowiec, dzieło wojskowej myśli technicznej polskich inżynierów, wzbudził niemałe zainteresowanie i uznanie również  zagranicą.  

Żaden wojny nie przetrzymał, chociaż może kiedyś jakiś poszukiwacz historii jeszcze go znajdzie.

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piktor
Napisano (edytowane)

Temat interesujący, zapewne będe tu zaglądał.

Co do prasy międzywojennej mam kilka egzemplaży, może nawet więcej niż kilka, więc co jakiś czas coś wstawię.

Na początek może link do "Głos Poranny" z 15-03-1939r.

A więc, działo się 80 lat temu w Polsce.

 

https://yadi.sk/d/8nB48Ordc9I2Qw

Edytowane przez piktor (wyświetl historię edycji)
  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
la primavera

Ciekawa ta gazeta. Trochę mi się ciężko czyta, bo na małym ekranie telefonu, ale trudno się było oderwać.

Jest wzmianka o odkryciu Einsteina, obrady sejmowe, błąd na trzeciej stronie (albo czwartej) , ceny taksówek, ogłoszenia, reklamy, współpraca gospodarcza z Niemcami...a to tylko pół roku do wojny.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacekz

CWST-1tor_qspnwqp.jpg CWS T-1 − polski samochód osobowy. Został skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych.

 "Niezwykłą i niespotykaną do dziś cechą pojazdu było to, że cały samochód można było rozkręcić, a następnie ponownie złożyć za pomocą jednego klucza szczękowego.Wszystkie śruby i nakrętki miały jednakowy rozmiar M10. Dotyczyło to również silnika a jedynym wyjątkiem były świece zapłonowe mające gwint M18. Było to bardzo ważne, gdyż w Polsce międzywojennej brakowało narzędzi, niewiele też było dobrze wyposażonych warsztatów."

  • Lubię to 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacekz

stary-telefon.jpg

 "Standardowy abonament telefoniczny kosztował pod koniec dwudziestolecia od 10 do 12 ówczesnych złotych (zależnie od miasta) i pozwalał na wykonanie 75 rozmów miesięcznie...

Warszawie Polska Akcyjna Spółka Telefoniczna (poprzedniczka Tepsy) oferowała też drugi, droższy abonament. Za 18 ówczesnych złotych (180 dzisiejszych) klient otrzymywał pakiet 200 połączeń. Co tu wiele mówić, jeśli ktoś lubił długie rozmowy, to był w nieporównywalnie lepszej sytuacji niż użytkownicy dzisiejszych telefonów. Nawet przekroczenie miesięcznego „kontyngentu rozmów” nie niosło ze sobą żadnych niebezpiecznych konsekwencji. Każde dodatkowe połączenie kosztowało 60-70 dzisiejszych groszy, niezależnie od tego, ile minut trwało."

  • Lubię to 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aliada

Lubię przedwojenne filmy, reklamy, ale najbardziej - uchwycone kamerą obrazki z życia zwykłych ludzi. Tu reportaż z 1938 roku; niedziela w Warszawie:

 

  • Lubię to 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacekz

Opalenizna była oznaką niskiego statusu społecznego,przeznaczona dla plebsu i nizin społecznych (dla ludu jak dziś disco polo)..???

003Piegi.jpg

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Twoja zawartość musi zostać zatwierdzona przez moderatora.

Gość
Komentujesz jako gość. Jeśli posiadasz konto, zaloguj się.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×

Powiadomienie o plikach cookie

W związku z Rozporządzeniem UE 2016/679 (znanym też jako „RODO”) informujemy w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe pozostawiane podczas korzystania z forum Nastroik.pl. Zamykając ten komunikat wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych przez forum Nastroik.pl - Regulamin - Polityka prywatności